Bewustzijnscentra in Human Design
Milt – Ajna – Zonnevlecht
Drie van de negen Centra in de Human Design blauwdruk bevatten het potentieel voor bewustzijn en gewaarwording. Deze drie Centra zijn dus ook de wortel van onze angsten. De andere zes Centra zijn puur mechanisch.
Bewustzijn heeft zich in de loop der tijd ontwikkeld. Elk bewustzijnscentrum vertegenwoordigt een ander stadium in deze evolutie. De Milt was het eerste bewustzijnscentrum dat zich ontwikkelde, het markeert het begin van bewustzijn in ons evolutieproces. De Ajna ontwikkelde zich als tweede en de Zonnevlecht is er in het proces van evolutie om emotioneel geestelijk bewustzijn te laten ontstaan. Pas wanneer de Zonnevlecht goed begrepen wordt en onze collectieve emotionele frequentie stijgt, zal de mogelijkheid voor spiritueel bewustzijn en diepgaand emotioneel bewustzijn ontstaan. Op dit moment zijn wij mensen de enige soort met een Ajna en Zonnevlecht. Planten en dieren hebben een Milt maar geen Ajna en geen Zonnevlecht, zij volgen alleen hun overlevingsinstincten die in de Milt geworteld zijn. Zoogdieren kunnen verbinding maken met de menselijke Ajna en Zonnevlecht, zodat zij mentale en emotionele input van ons kunnen ontvangen, maar zij hebben zelf niet dat bewustzijn.
Milt (planten, insecten, vogels, reptielen, vissen, zoogdieren, mensen)
Ajna (mensen)
Zonnevlecht (mensen)
Het mentale bewustzijn wordt sterker waargenomen dan het Milt bewustzijn. De geest (het verstand) kan gemakkelijk onze overlevingsinstincten overstemmen als we er niet goed op letten. Emotioneel bewustzijn wordt sterker ervaren dan Ajna-bewustzijn en kan gemakkelijk ons denken kleuren. Emoties kunnen ons denken domineren. Daarom is het soms zo moeilijk om het hoofd koel te houden als we emotioneel van streek zijn. De Zonnevlecht is een uiterst krachtige motor en zo kan het gemakkelijk gebeuren dat emoties ons “beter weten” overstemmen en ons tegen de muur zetten. Hoe bewuster we worden, hoe minder we in deze automatische piloot vallen.
Motor centra (brandstof, aandrijving) in Human Design
Zonnevlecht – Sacraal – Wortel – Ego
Om iets in de wereld te manifesteren hebben we brandstof nodig. Die brandstof komt van de motor Centra. Zij leveren energie die uiteindelijk zal worden uitgedrukt en getransmuteerd in iets anders via het Keel Centrum.
Van de vier motor Centra is er slechts één een bewustzijnscentrum: de Zonnevlecht. Toch is de Zonnevlecht het enige bewustzijnscentrum dat nog niet bewust is en zijn volledige potentieel nog niet heeft bereikt. Het evolueert nog naar emotioneel geestesbewustzijn. Onze manifestatie wordt nauwelijks gemotoriseerd door bewustzijn, maar door mechanica en chemie. De enige manier waarop wij de manifestatie en de kwaliteit van de motor kunnen beïnvloeden, is indirect. We kunnen de totale chemie langzaam verschuiven en afstemmen door te experimenteren met onze innerlijke Autoriteit en ons mentale bewustzijn te vergroten. In dat proces verandert de brandstof voor manifestatie en wordt de chemie ervan geoptimaliseerd.
Drukcentra en Manifestatie/Communicatie in Human Design
Evolutionaire Druk: Wortel – Hoofdcentrum
Manifestatie en Communicatie: Keel
Het Wortel Centrum onderaan een BodyGraph straalt niet alleen motorische energie uit. Het creëert ook druk om de energie van de andere tussenliggende Centra naar de Keel te duwen om gemanifesteerd te worden. Het Wortel Centrum is het sterkste motor Centrum en de drijvende kracht achter de evolutie.
Van bovenaf zet het Hoofd Centrum ons onder druk om te denken en onze mentale concepten uit te drukken via de Keel.
Deze twee Centra zetten ons bewustzijn onder druk om te evolueren.
G Centrum (Identiteit, Richting, Liefde)
Hier zijn we verbonden met de totaliteit. Vragen over onszelf en ons hogere Zelf bevinden zich hier, en drijven ons door het leven.