14.04 – Storytelling en Charts lezen op jouw manier

Alles in mekaar weven tot een verhaal

Storytelling in Human Design is elementen van de Chart nemen en ze samenweven om iemand een totaalbeeld te schetsen. Het gaat om het interpreteren van een Chart als geheel.
Dit is waar Human Design echt een kunst wordt!

Ik doe soms een reading waarbij ik praat over afzonderlijke elementen (energie Type, Autoriteit, Profiel, sommige energie Centra, etc.), om vervolgens aan het eind een samenvatting te geven waarin alles voor de persoon wordt samengebracht.
Bijvoorbeeld: “Als een Reflector met je Maan Autoriteit en Poort 12 als zo’n prominente Poort in je Chart, zie ik hier een gemeenschappelijk thema van het op een echt overtuigende manier kunnen weergeven aan anderen wat ze moeten horen of zien, maar alleen als je jezelf voldoende tijd geeft om je daarop voor te bereiden.”

Ik doe dit nog meer in geavanceerde readings waarbij we kijken naar individuele Poorten en Kanalen, maar dan hoe die samenvallen met circuit thema’s en het Incarnatiekruis van de persoon.
Bijvoorbeeld: “Al je circuits vallen binnen de groep van het Gemeenschap circuit, plus je hebt een transpersoonlijk karma en je Zon-persoonlijkheid Poort gaat over het perfectioneren van dingen. Ik zie dit enorme levensdoel voor jou om het collectief te helpen groeien en evolueren door dingen/systemen die al bestaan te perfectioneren”.

 

Storytelling

Uiteindelijk gaat het erom de punten met elkaar te verbinden.

Zoek naar de overeenkomsten in een Chart. Kijk hoe verschillende elementen bij elkaar passen.
Kijk naar circuit thema’s en Profiel/karma en/of Incarnatie Kruisen (deze dingen alleen al kunnen tijdens een reading een heel mooi geheel voor iemand vormen).

Dit wordt gemakkelijker naarmate je meer oefent en meer op jezelf begint te vertrouwen tijdens een reading.

Weet dat niemand anders Human Design precies zo zal zien of uitleggen als jij. Zelfs analisten die uitgebreide cursussen hebben gevolgd en al jaren readings doen.

Iedereen heeft verschillende manieren om te leren en informatie te delen (volgens hun Profiel).
Iedereen heeft verschillende manieren om informatie te zien ( Poorten / Kanalen / Gedefinieerd of ongedefinieerd Hoofd en Ajna Centrum).
Iedereen heeft verschillende manieren om de informatie te communiceren (gedefinieerd of ongedefinieerd Keel Centrum / verschillende activaties rond de Poorten, enz.)
Iedereen wordt aangetrokken tot verschillende delen van een Chart.
Iedereen is ZO anders ontworpen, dus iedereen zal de Charts anders analyseren!

Ik raad altijd aan om eerst het energie Type en de Autoriteit te doen, vooral bij een level 1 reading. Maar als je merkt dat een totaal andere manier van kijken naar de Chart echt goed werkt voor jou en je cliënten, ga er dan voor!

Probeer niet vast te houden aan een strikte volgorde in je readings. Je kunt absoluut van onderwerp naar onderwerp springen als je cliënt vragen heeft of als je innerlijke leiding je naar iets toe trekt, vooral als je een Manifesting Generator bent.

Vertrouw erop dat de manier waarop JIJ je geroepen voelt om dingen te zeggen, de juiste is.
Vertrouw erop dat als je je geroepen voelt om te praten over iets op iemands Chart, of als iets in het bijzonder er echt uitspringt, dat je het dan moet vermelden! Het kan precies datgene zijn wat je klant wil horen, zonder dat hij zich dat realiseert.

Als je dieper gaat duiken in je eigen Design, vooral je Poorten en Kanalen, kijk dan wat je eigen superkrachten zijn in je Chart en bedenk hoe je die kunt integreren in je readings.

Zoals altijd, gebruik je Autoriteit om je te leiden naar de juiste manier voor JOU om Charts te analyseren en het Human Design te interpreteren.

Doe wat goed/juist/opwindend/gezond/duidelijk/logisch/etc. voelt.

En vergeet vooral niet dat wat voor jou gemakkelijk is, niet voor iedereen gemakkelijk is. De manier waarop JIJ Human Design deelt met de wereld zal uniek en perfect zijn.

 

De Human Design keynoting

De informatie in Human Design, de manier waarop Ra Uru Hu het deelde, was ontworpen om mensen wakker te schudden en ze uit hun hypnose te halen, die hypnotische gebiologeerde staat van gecharmeerd zijn van je geconditioneerde zelf, wat hij het Niet-Zelf noemde.

Wat Ra ook placht te zeggen is dat de taal van de I’Ching die hij ontving (hij noemde het de Rave I’Ching), echt ontworpen was om te spreken tot het geconditioneerde zelf, de niet-authentieke uitdrukking van wie je bent (het Niet-Zelf dus). Hij zei dat hij nog nooit de gelegenheid had gehad om een “ontwaakte” I’Ching te schrijven (een Rave I’ching voor het Zelf dus), want dat zou een heel ander boek zijn geweest.

Alle Human Design keynotes zijn geschreven voor het Niet-Zelf. Het gaat dus allemaal over conditionering. Strategie en Autoriteit leiden tot het deconditioneren en het aangaan van het leven als jezelf.

Het traditionele Human Design is ontworpen om mensen wakker te schudden. Volgens Ra was dat voor sommige mensen een manier om uit de slaap van geconditioneerd zijn te komen.

Bewezen is dat DNA in levend weefsel reageert op taal, vooral in combinatie met specifieke frequenties. Beperkend taalgebruik heeft net zo veel effect op je DNA als bekrachtigende woorden.

In deze cursus hou ik mij aan de traditionele Human Design taal, de manier waarop Ra Uru Hu het heeft ontvangen en in de wereld heeft gezet. Het doel van Human Design is immers nog steeds het ontwaken uit de conditionering.

Ter informatie zijn de benamingen van de Poorten en Kanalen ook hier nog eens in bijlage terug te vinden (zie hoofdstuk 14.8).

In deze bijlage kan je ook een “Keynoting” voor de Poorten downloaden met zowel de traditionele Human Design benaming als de I’Ching benaming. Deze lijst bevat sleutelwoorden voor de Poorten die je kan gebruiken als geheugensteun voor/tijdens readings.